Monday, October 20, 2014

Sambungan Tarian Jari

Sambungan Hari Yang Sesuai.. Maaflah jika tidak memenuhi kemahuan..



SIALANG 2
Alam Minda
Pada ketika ini hanya sejalur cahaya menemani 7 susuk jasad yang rebah ketika pelancaran karya terbaru penulis novel thriler no 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid di PWTC. Ya! Mereka adalah Rayyan, Ryu Watanabe, Luqman, Amarrudin, Rusdi, Mikhail dan Hilman. Apa yang berlaku di Pesta Buku itu masih menjadi tanda tanya. Ke tujuh-tujuh susuk terbaring tanpa diketahui hidup matinya.
Tiba-tiba sejalur cahaya itu pula semakin mengembang menerangi kawasan sekeliling. Kelihatan 3 susuk tubuh berjalan masuk menghampiri tubuh-tubuh yang rebah. Mereka berjubah labuh serta berhud.
“Bangkitkan mereka” arah seorang daripada mereka yang berdiri di tengah.
Lantas rakan di sebelah kirinya bergerak kearah dindingdan menekan satu suiz yang telah menghasilkan satu semburan air ke muka ke tujuh-tujuh insan malang tadi.
Perlahan-lahan, sedikit demi sedikit tubuh-tubuh ini bergerak. Alhamdulilah. Mereka masih hidup. Mereka masih lagi didalam keadaan keliru. Namun Hilman dan Mikhail cepat menyusuaikan diri lantas terus berdiri bersiap siaga menghadapi segala kemungkinan diikuti oleh mereka yang lain. Mereka cuba bergerak ke depan namun kaki mereka seakan melekat di bumi.
            “Usah bazirkan tenaga kamu, disini kamu semua berada bawah kawalan aku” arah si tengah. Jelas dia merupakan ketua disini.
            “Siapa kau?” Tanya Mikhail
            “Apa kamu semua tidak mengenali kami semua?” sambil mereka bertiga terus membuka jubah dan memperlihat wajah sebenar mereka.
            Riak wajah ketujuh mereka menunjukkan wajah yang amat terkejut.
            “Kenapa Ramlee Awang Murshid berada disini?” Tanya Rusdi dan Amaruddin serentak.
            “Siapa pula mereka berdua?” Tanya Rio Watanabe merujuk kepada orang berdamping bersebelahan Ramlee. Seorang segak berbaju melayu, lengkap bertanjak dan sebilah keris erat ditangan manakala seorang lagi kelihatan begitu misteri berpakaian kemas serba hitam.
            “Di sebelah kanan ku adalah Laksamana Sunan dan di sebelah kiri ku adalah Zonan” jawab Ramlee Awang Murshid.
            Suasana menjadi riuh seketika.
            “Apa ertinya ini?” Tanya Rayyan pula
            “Bertenang sekalian, jelas kamu masih tidak mengingati apa-apa” jerit Ramlee
            “Zonan! Sedarkan mereka”.. Zonan hanya mengangguk tersenyum..
            “Sahabat ku sekalian, Fatwa Punjangga...” Teriak Zonan
Mendengar teriakan itu ketujuh-tujuh mereka terus bertelekuk lutut sambil memegang kepala masing-masing kerana kesakitan. Namun sejurus selepas itu, seorang demi seorang bangkit memandang kepada mereka bertiga.
            “Tuan Ramlee, Sunan dan Zonan apa khabar? Ucap Hilman sambil bergerak kepada Ramlee untuk bersalaman dan berdakapan melepas rindu. Perbuatan ini ikuti oleh rakan-rakannyer yang lain.
            “ Alhamdulilah, kamu masih mengingati aku” Kata Ramlee
            “ Kenapa tuan memanggil kami ke sini?” Tanya Amaruddin
            “ Sahabat ku sekalian.. setelah sekian lama kita tidak berjumpa aku merasa amat rindu kepada kalian. Aku tahu kalian kerap mendampingiku ketika aku sedang menulis dan aku juga dapat merasakan kerinduan kalian kepada ku”
Laksamana Sunan dan Zonan adalah pendamping aku yang paling rapat sekarang. Aku bukan sahaja dapat merasai mereka, malah aku dapat bercakap dan berbincang bersama mereka.
“Ya benar, kami berdamping dengan tuan kerana kami rindukan tuan. Kami selalu sahaja menantikan panggilan tuan untuk kembali berkerjasama, namun tuan jelas melebihkan kasih tuan kepada Laksamana Sunan berbanding kami. Tetapi janganlah tuan risau tentang kesetiaan kami kepada tuan. Kami sentiasa setia kepada tuan.” Ujur Ryu Watanabe panjang lebar.
“Maafkan aku wahai sahabat sekalian, bukan niatku mengabaikan kalian atau melebihkan kasih ku kepada Sunan, ini semua berlaku disebabkan keadaan yang tidak mampu ku kawal. Namun izinkan aku untuk memperbetulkan keadaan ini”
Selain ingin melepas rindu ku kepada kamu semua, aku juga memerlukan sebahagian khidmat mu untuk naskah ku yang seterusnya.
“Sebutkan sahaja apa tugasnya, kami sudah bersedia untuk tuan” tegas Hilman
“ Terima kasih Hilman, namun untuk kali ini kamu tidak akan terlibat. Kamu, Rusdi, Rayyan dan Luqman tidak akan berada untuk naskah kali ini. Hilman dan Rusdi aku tidak pernah melupakan kamu berdua. Kamu berdua adalah watak terawal ketika aku baru mahu menulis. Rayyan dan Luqman kamu berdua nantikan panggilan daripada ku nanti.”
“Ayuh kemari berdakapan dengan ku, selepas ini Zonan akan menghantar kamu pulang ke alam mu” tambah Ramlee
Usai berdakapan, dengan ungkapan Fatwaa Pujangga, ke empat-empat tubuh itu lesap daripada alam minda.
“Ryu Watanabe, Mikhail dan Ejim, sudikah kamu kembali beraksi” Tanya Ramlee
“Apa hanya kami bertiga sahaja?” Tanya Ejim pula
“Kamu semua akan disertai oleh Laksamana Sunan dan......” jawapan Ramlee terhenti...
“Siapa lagi tuan?” Tanya Ryu Watanabe pula
“Seorang yang agak sukar untuk dikawal, Carlos” sambil mengeluh...  
“Tapi aku yakin Zonan boleh mengatasi masalah ini” tambah Ramlee lagi
“Tuan bagaimana tuan menpunyai idea sebegini?” Tanya Mihkail pula
Ramlee Awang Murshid tersenyum..

***********************************************************************
6 bulan sebelum itu di Bangi. 2.00 pagi
            “Aku sekarang agak buntu untuk menulis untuk buku akan datang” Ujur Ramlee kepada tetamunya.
            “Keadaan ketika menulis pun rasa lain macam la.. macam ada yang memerhati.”
            “Bagaimana kalau kau gabungkan kembali watak sebelum ini dalam satu buku?” cadang Web Sutera, tetamu Ramlee.
            “Umm... Menarik juga idea tu... Nanti aku pertimbangkan...”
            “ Dan kau tuliskan juga kisah Sunan ketika muda.. kenapa dia boleh sampai ke Acheh” tambah Web Sutera lagi
Ramlee Awang Murshid mengorak senyuman yang paling manis pagi itu.

***************************************************************************




Kembali ke Alam Minda
            “Jika kamu sudah bersedia, Ryu, Mikhail dan Ejim, kamu akan Sunan bawa ketempat bermulanya Magis”
            “Sunan jaga mereka, cari Carlos nanti, Ejim pulang dengan selamat, aku perlukan kamu nanti di alam realiti”
Ejim mengerut dahi tidak faham. Sunan telah mengucapakan ucapan keramat Fatwaa Fujangga. Lantas mereka ghaib menuju magis.
“Zonan, cari Carlos hantar dia ke alam Magis secepat mungkin” Arah Ramlee.
“Baik tuan” Zonan terus menghilang.
***************************************************************************
6 bulan selepas itu di Shah Alam. Pelancaran Magis         
            “Ini merupakan karya yang saya tujukan kepada semua pembaca yang telah menyokong saya daripada dahulu sehingga sekarang”
            “Kembalinya watak-watak lama di dalam Magis juga member peringatan secara tidak langsung kepada diri saya supaya sentiasa ingat zaman kesusahan saya dahulu”
            “Seterusnya, selain saya akan terus berkarya, saya juga akan membawa Tombiro ke layar perak, Insya Allah. Kepada semua pembaca karya saya, nantikan kemunculan Tombiro nanti.”
Terima Kasih

Tamat.

Zonan Villa

7 comments:

  1. Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi. Blognya nice.
    Jika Anda mau mempromosikan blognya lagi dan share files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete
  2. salam jauh sahabat
    suda berhenti kah alun tarian
    atau waktu kian terhambat
    mungkin suda tiba akhiran

    Ridja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Sahabat Jauh
      Alhamdulilah Bertemu kembali..
      Masa kian terhambat bapak Ridja
      Namun akan kembali di mula sedikit masa lagi..
      Untuk pengetahuan bapak, karya cerpen saya sudah terhasil dibukukan..
      bersama 50 org penulis yang lain.
      Mohon kita terus berhubung.. Saya ada mengirimkan email kepada bapak 2 bulan yang lepas..

      Delete
    2. suda bertapuk dihujung meja
      email yang ada suda tiada
      tidak berhuni mahupon bersuara
      pena kini suda bersara
      arena persuratan kian hilang bicara
      maaf saudara yang jauh

      Ridja

      Delete
    3. mohon kepada bapak agar kita boleh berhubung..
      zonanvilla@yahoo.com
      banyak tunjuk ajar drpd bapak yg ingin saya pelajari..
      Syukur kepada Allah ditemukan kembali disini...

      Delete
    4. innShaAllah

      Ridja

      Delete
  3. Alun tarian kian berbaka
    Lantai mula berdekah sumbing
    Lenakah tuan di pupuk alpa....
    Salah kah kata umbang ambing?

    Ridja

    ReplyDelete