Tuesday, December 21, 2010

Bila Jari Menari 21 Disember 2010

Assalamualaikum

Saya berasa amat bertuah kerana berada di kalangan 40,000 orang yang hadir di Stadium Nasional Bukit Jalil pada malam Rabu lepas yang menyaksikan Ultraman menumpaskan raksasa daripada Vietnam.

Seperti yang telah saya coretkan pada entri yang sebelum ini, permainan pasukan bolasepak Malaysia tidak menunjukkan gaya untuk menang tetapi itulah bolasepak, keputusan adalah segalanya. Tahniah Pasukan Malaysia.

Perlawanan akhir pada Ahad ini umpama perlawanan akhir Piala Dunia. Saya masih ragu-ragu lagi tentang kesan jika pasukan Ultraman kita tumbang. Bolehkah hakikat ini diterima oleh kita semua? Adakah rakyat, pasukan pemusnah raksasa (FAM) dan wartawan akan dapat menerima kekalahan itu?

Saya tidak ada masalah kerana pasukan kita belum pernah pun memenangi Piala Dunia dan Piala AFF. Jadi tidak perlulah nak menangis atau mengamuk ketika kekalahan menjelma. Terima sahajalah hakikat pasukan kita belum cukup bagus.

Tetapi saya tetap akan datang ke sana untuk memberikan sokongan tidak berbelah bagi untuk pasukan negara kita. Ayuh kita bersama-sama mengalami detik-detik yang tidak mungkin kita dapat rasai ketika menonton wayang.

Seterusnya berikut adalah sedutan BMT yang terdapat di novel Diari Mat Despatch (setelah mendapat izin tuan punya badan) semoga dapat memberikan sedikit sebanyak ilmu dalam BMT.

Sebagai rujukkan saya senaraikan semula tip-tip yang ada di dalam novel ini :

1.   Penggunaan perkataan singkat
Dalam  BMT perkataan ringkas tidak dibenarkan seperti ni = ini, tu = itu, je = sahaja
Contoh ayat : “ Saya makan nasi je, korang makan apa pulak?”
Ayat BMT : “ Saya makan nasi sahaja, kamu makan apa pula?”

2.   Penggunaan kata basahan 
Kata basahan bermaksud kata percakapan harian yang salah maksud penggunaannya

Contoh ayat : “ Siapa bagi awak hadiah?”
Penggunaan perkataan ‘bagi’ dalam ayat itu tidak tepat. Perkataan yang tepat adalah ‘beri’

Contoh ayat : “ Saya ingat dia tinggal dekat Manjung”
Penggunaan perkataan ‘ingat’ dan ‘dekat’ salah dalam konteks ayat
Ayat yang betul :”Saya 'fikir' dia 'tinggal' di Manjung”

3.   Nama timang-timangan
Nama timang-timangan adalah nama panggilan kepada seseorang bagi menggantikan nama penuhnya

Contoh : Rahim = Ahim, Rosdi = Didi, Raju = Raj
Dalam BMT, nama timang-timangan tidak dibolehkan. Ia perlu ditulis dengan nama penuh.

Contoh ayat : “Nama ayah saya Aim
Ayat ini salah daripada segi BMT dan agak kurang ajar (agak lawak juga bila mendengarnya) penulis blog ini.
Ayat betulnya adalah : “Nama ayah saya Karim”. Ia evergreen dan lebih sopan. (Ayat daripada En. Bahruddin)

4.   Kesalahan yang sering dilakukan dan seterusnya merosakkan BMT
Penggunaan perkataan ‘kerana’ bagi maksud ‘alasan’ dan ‘rasional’
Manakala ‘sebab’ pula digunakan bagi maksud ‘faktor penyebab’ dan ‘punca’.

5.   Penggunaan perkataan ‘dari’ dan ‘daripada’
‘Dari’ digunakan apabila merujuk pada ‘tempat’, ‘benda’, dan ‘masa’
'Daripada' pula digunakan apabila merujuk pada makna ‘asal-usul’ dan ‘perbandingan’

6.   Penggunaan perkataan ‘sampai’ dan ‘sehingga’
‘Sampai’ digunakan apabila merujuk kepada maksud ‘antara dua titik’.
Contoh ayat : “Dari Rompin sampai ke Seremban”

‘Sehingga’ pula digunakan apabila ia merujuk kepada maksud ‘tiba pada suatu keadaan’
Contoh ayat : “Makan sehingga kenyang”

7.   Penggunaan perkataan ‘atau’ dan ‘ataupun’
‘Atau’ digunakan bagi merujuk dua perkataan yang serupa maksudnya
Contoh ayat : Wanita atau perempuan

‘Ataupun’ merujuk kepada dua perkataan lain maknanya
Contoh ayat : Lelaki ataupun perempuan

Ayat Saudara Baharuddin : “Semoga aku ingat. Sekiranya aku lupa ataupun buat-buat lupa, memang aku nahas”

8.   Penggunaan perkataan ‘kepada’
Kepada digunakan apabila ia merujuk maksud ‘gerak antara dua titik’. Iaitu dari satu tempat ke tempat yang lain.

Contoh ayat : “Aku cinta kepadamu” dan “Ingatanku kepadamu”

9.   Penggunaan perkataan ‘apabila’
‘Apabila’ hanya digunakan sebagai ‘sendi waktu’
Contoh ayat : Apabila banjir, mereka berenang”

Sehingga jari menari lagi

Dozo Yurosiku

Wednesday, December 15, 2010

Bila Jari Menari 14 Disember 2010


Assalamualaikum

Sebagai latihan untuk menjadi seorang penulis, maka saya dengan sedaya updaya pada hari memulakan sesi latihan saya seperti yang telah saya nyatakan pada entri sebelum ini. Namun begitu sukacita saya ingin memaklumkan kepada semua, bahawa esok malam saya akan berada Stadium Nasional Bukit Jalil untuk memberikan sokongan kepada pasukan bolasepak Malaysia. 

Ketika mendengar berita ditelevisen tadi, sejumlah 22,000 tiket telah dijual, 4 tiket daripada itu adalah milik saya. Pasti ramai orang yang akan datang ke sana esok. Bolasepak merupakan sukan nombor 1 di Malaysia walaupun pasukan Malaysia tidak pernah pergi ke Piala Dunia. Para penyokong di Malaysia juga beranggapan sebegitu kerana apabila pasukan Malaysia dikalahkan atau gagal di dalam kejohanan bolasepak mereka  akan marah dan mengamuk seperti raksasa di dalam cerita Ultraman. Tetapi jika pasukan Malaysia menang, para penyokong akan memberikan pujian seolah-olah pemain Malaysia itu adalah Ultraman.

FAM pula seperti pasukan memusnah raksasa, kadang-kadang mereka bersama ultraman menentang raksasa , kadang-kadang mereka akan salahkan Ultraman sebab Ultraman tidak bermaya apabila menentang raksasa. Satu pekara yang sama yang akan berlaku daripada pertembungan Ultraman dan raksasa  bila di padang bolasepak nanti adalah percikan ‘api-api’ dan kemusnahan kawasan sekitar. Sama dalam cerita Ultraman kerajaan akan menanggung segala kerugian.

Saya cuma boleh berharap pasukan Malaysia akan menang sebab semua orang suka kepada kemenangan walaupun kadang-kala cara permainan mereka tidak menunjukkan mereka boleh menang. Saya juga tertanya-tanya bolehkah pasukan Malaysia bermain di Piala Dunia nanti, sebab saya mempunyai satu soalan yang mempunyai fail sebesar 16 gigabit dikepala otak saya ini dan sebab itu juga saya selalu menjadi lambat berfikir. Soalan itu adalah, bagaimana pasukan Malaysia mahu ke Piala Dunia jika di peringkat asia tenggara pun tidak terlawan, itu baru asia tenggara belum cerita peringkat negara asia seperti negara kelahiran Ultraman.

Pada pendapat saya jika mahu menang sesebuah kejohanan, sesebuah pasukan itu kena kuat untuk menumpaskan semua pasukan yang bertanding, jika kalah maksudnya tidak layak untuk menang, umpama kalau peringkat ujibakat Ultraman tidak boleh kalahkan rakasasa kecik, tidak usah berharaplah untuk menentang rakasasa di televisen, baik sertai pasukan pemusnah raksasa sahaja. 

Aduhai!!! Dah cerita bolasepak pula. Sepatutnya saya membuat ulasan novel yang saya telah baca sebagai latihan rajin menulis. Kembali ke alam realiti. Untuk pembukaan, saya coretkan ulasan untuk novel yang memberikan idea untuk saya rajin menulis. Inilah kali kedua saya membaca novel karya Bahruddin Bekri, Diari Mat Despatch (yang pertama cerita Adi Gempa yang macam komik Dewata Raya). 2 buah novel berlainaan ganre tetapi daripada penulis yang sama. Ini membuakan saya menanamkan tekad untuk mengumpul semua hasil karya beliau. PTS dan saudara Bahruddin…. Anda tunggu sahaja kedatangan saya di pesta buku nanti bersama pen yang penuh dakwat. Banyak sungguh buku yang bagus dari PTS untuk dibeli dan dibaca.

Cara saya mengulas sesebuah buku atau novel adalah dengan memberikan kesimpulan keseluruhan dan bukannya menceritakan isi kandungan sesebuah cerita itu. Pada pendapat saya kalau menceritakan isi kandung sesebuah cerita, itu sudah menjadi sinopsis, kalau dah sinopsi kan sudah berada dibelakang novel itu, kalau dah berada dibelakang novel itu ‘copy & paste’ sahajalah. Seperti dibawah ini.



“Mengisahkan Idlan Rayyan (bukan nama sebenar) yang berhadapan dengan kesukaran hidup sebagai matdespatch yang mencuba nasib menjadi editor freelance di sebuah syarikat penerbitan. Selain mengisahkan kisah hidup Idlan, ada juga diselitkan tip-tip Bahasa Melayu Tinggi.”

Novel ini saya katagorikan sebagai novel syok sendiri yang menggunakan bahasa melayu tinggi yang membuatkan saya tersenyum sendiri ketika membaca dan juga memberikan ilmu tentang bahasa melayu tinggi dan bahasa melayu kontot. 

Tetapi kesungguhan watak ini untuk berlatih sesungguhnya memberikan inspirasi kepada saya untuk membuat latihan ‘rajin menulis’ (semoga terus rajin). Kepada mereka yang suka membaca novel ringan, novel ini teramatlah saya usulkan. 

Seterusnya tip bahasa melayu tinggi (BMT), kali pertama saya mendengar tentang BMT adalah daripada Tuan Web Sutera, beliau telah menerangkan contoh BMT seperti itu (tu), ini (ni) dan banyak lagi. Pada masa itu barulah saya sedar tentang kepentingann BMT. Namun saya lagi gerunkan lagi bahasa kontot campur ketot iaitu bahasa sms. Menyakitkan hati betul dapat terima bahasa yang macam tidak cukup huruf (kalau orang perempuan pakai seksi sebab tidak cukup kain tidak mengapalah, tidaklah rasa sakit hati sangat).

Jadi selain memberikan inspirasi kepada saya, saudara Bahruddin juga cuba mendidik pembaca dan diri saya tentang penggunaan BMT. Tahniah saudara Bahruddin, Puan Ainon dan PTS. Tip-tip itu akan saya kumpulkan dan saya masukkan di entri akan datang.

Sehingga jari saya menari lagi.

Dozo Yoroshiku


Monday, December 13, 2010

Bila Jari Menari 13 December 2010

Assalamualaikum

Lama sudah jari tidak menari di sini. Banyak pekara yang berlaku, tetapi dek kerana kemalasan saya hendak menulis menjadikan semua yang berlaku tanpa berlalu ditiup angin. Namun begitu saya akan mencuba mengingati segala pekara yang berlaku untuk ditarikan disini.

Yang pertamanya, saya terlibat buat kali keduanya dengan melancaran novel terbaru Abg Ramlee Awang Murshid yan bertajuk Rayyan Fantasi. Kali ini kami berkerjasama dengan MPH Alamanda & Grup Buku Krangkraf. Saya kali ini sebagai coodinator acara dan pengacara majlis. Alhamdulilah majlis berlangsung dengan jayanya.

Selain itu saya juga kerap bersama-sama Tuan Web Sutera (Si Tua) berkunjung ke gerai jualan PTS di Gombak. Kami berkongsi minat yang sama. Kami betul-betul tertarik dengan buku-buku di PTS. Di PTS saya telah menyambar 2 bahagian terakhir novel Impiana karya Saudara Ain Maisara.

Untuk novel Impiana ini, saya telah meletak Saudara Ain Maisara ditangga kedua selepas Abg Ramlee Awang Murshid sebagai penulis novel genre thriller di Malaysia ini. Saya hanya mampu meberikan 5 calon penulis genre thriller pilihan saya disini (novel yang telah saya baca sahaja, jika ada penulis yang lain sila tinggal jejak di ruangan komen)

1. Abg Ramlee Awang Murshid - Boleh kata semua novel beliau
2. Saudara Ain Maisara - Novel 1, 2, 3 & 4
3. Nasron Sira Rahim - Enigma & Nama Atas Kertas
4. Eyman Hykal- Meniti Maut
5. Serunai Fakir- Mentera Hitam.

Selain itu, PTS juga memberikan potongan harga sebanyak 25% untuk jualan setiap Sabtu pada hujung bulan. Seronokan. Petemuan itu juga saya ditegur secara diplomasi oleh Tuan Web agar menulis segala pendapat saya di dalam blog. Namun jawapan berdiplomasi juga diberikan.... Kemalasan melanda.
Sebenarnya banyak novel yang sudah saya baca yang boleh saya ulasakan disini, namun malas menjadi halangan. Teringat saya kepada pasangan suami isteri ketika berkunjung ke PTS. Sang isteri berhasrat menjadi penulis novel genre thriller, maka beliau kesana mencari novel-novel thriller untuk dijadikan rujukan. Mereka juga merupakan peminat kepada Abg Ramlee, maka secara tidak langsung kami bertukar minat disana.

Timbul pula idea untuk jadi penulis. Bagaimana nak menulis, kalau di blog pun dah jadi pemalas. Dalam perjalanan pulang, kesemua yang berlaku itu saya fikirkan, bagaimana nak menulis kalau kemalasan melanda diri, cerita apa yang hendak ditulis, bolehkah saya menulis dengan baik. Banyak benda yang saya fikirkan masa itu. Namun yang pasti dengan kuasa Allah idea tentang jalan cerita ada pada keesokan harinya.

Sekarang saya perlu mengatasai masalah kemalasan saya. Dengan pentunjuk daripada Allah juga saya bertemu dengan novel karya Bahruddin Bekri - Diari Mat Despatch. Saya membelinya di MPH Alamanda hari yang sama pelancaran Novel Rayyan Fantasi. Menariknya novel ini. Kenapa menarik? Diari ini merupakan salah satu cara watak didalam novel ini berlatih menulis kerana beliau mahu mendapatkan kerja sebagai editor sambilan. 

Dan bagaimana novel ini boleh membantu? Saya hanya perlu meniru novel ini, tetapi tidak perlulah saya membuat diari, mungkin saya boleh merajinkan jari jemari saya dengan menulis ulasan-ulasan novel yang telah saya baca di blog yang bersawang ini. Amacam idea ini? Biar saya cuba dahulu ya.

Sehingga jumpa lagi

Dozo Yuroshiku

Thursday, November 4, 2010

Bila Jari Menari 4 November 2010

Assalamualaikum

Jari jemari saya menari lagi. Seperti yang telah saya janjikan pada diri sendiri pada entry yang lepas maka saya gagahkan diri saya untuk untuk menarikan segala pendapat saya yang kerdil ini disini.

Taniah pasukan Red Warrior. Anda memang hebat. Tahniah juga kepada pasukan Hoben Jang Hoben kerana berjuang bermatian-matian pada perlawanan itu. Anda berdua berjaya melengkapi hari ceria saya pada sabtu itu.

Daripada pagi hinggalah ke petang saya bersama Ibad Farhan bersama-sama menghabiskan masa dengan penuh bermakna. Pagi, memborong di Alaf 21 & tengahari membawa ke petang kami di PTS. Abg Web juga menemani kami ketika di PTS dan apabila telah berjumpa sudah tentu banyak pekara yang kami bincang dan bahaskan daripada buku sampailah ke cerita bolasepak.

Bercakap tentang bolasepak, pasukan kebangsaan kita akan berangkat ke Guangzou untuk pertandingan sukan Asia. Mereka pergi dengan bariasan yang tempang. Maafkan saya jika sebelum ini, boleh dikatakan saya tidak mengenali pemain-pemain skuad kebangsaan kerana tidaj mengikuti perkembangan bola sepak di Malaysia. Namun sejak bermulanya Piala Malaysia 2010 saya sudah mengenali serba sedikit skuad yang dikendalikan oleh K. Rajagopal.

Jika tidak silap saya, kebanyakan pemain ini adalah datang daripada skuad kendalian beliau ketika bersama Harimau Muda yang mendominasikan Liga M 2 musim yang lepas. Atas sebab itu saya mempunyai rasa percaya yang tinggi kepada K. Rajagopal untuk memulihkan skuad kebangsaan walaupun majoritinya pemain muda. Dia telah buktikan dengan pingat emas di Sukan Sea. Syabas.

Membaca kepada senarai kecederaan, memang Uncle Rajagopal akan pening kepala. Semua pemain utama itu saya kenali dan tahu kemampuan mereka untuk membantu pasukan kebangsaan. "Camno ni?" Tidak mengapa Uncle Rajagopal, jika anda gagal, saya faham keadaan anda tetapi saya juga pasti anda & anak-anak buah tidak akan menyerah dengan mudah. Berjuanglah dan jika tumpas... Tumpaslah dengan bermaruah.

Tahniah juga untuk para pemenang anugerah bola sepak Malaysia 2010. Anda memang layak dan itu tanda kerja keras anda selama ini berbaloi. Tunggu sebentar!!!!!! Perdana Menteri kita akan diberikan anugerah oleh AFC diatas sumbangannya kepada bola sepak asia. Wow!!! Terkebil-kebil dan terpinga-pinga dibuatnya. Adakah beliau terlibat dengan pembangunan bola sepak di Korea & di Jepun? Tidak pula saya dengar berita itu. Adakah kedudukan pasukan kebangsaan meningkat ke lingkungan 50 pasukan terbaik dunia dan asia sejak beliau menjawat jawatan tertinggi di Malaysia itu? Tidak juga. Pasukan kita masih dikedudukan yang 3 digit. Jadi apakah sumbangan beliau? Anda fikir-fikirkan dan dapatkan jawapan sendiri.

Dengan menyaksikan perlawanan secara langsung dipeti television (terima kasih RTM dan Nadi Arena) dapat juga saya melihat kelibat-kelibat bekas pemain kebangasaan dan pemain muda yang masih menunjukan keghairahan mereka kepada bola sepak. Saya masih teringat lagi ketika masih disekolah rendah, mentaliti yang sedia ada diserapkan diotak. Kebanggan untuk mewakili sekolah, kemudian daerah, negeri dan negara. Bertapa gembira diri ini jika dapat mencapai setiap tingkat jika dipilih. Masih adakah lagi mentaliti seperti itu sekarang? Apa yang cuba saya sampaikan ialah dengan limpahan barisan pemain yang berbakat ini, mengapa tidak FAM membuat 2 pasukan kebangsaan. 

Bagi mereka yang bermain di liga eropah, selain bermain di liga domestik mereka jugak mahu bermain di peringkat eropah yang mutunya lebih tinggi daripada liga domestik dan akhir sekali berusaha bermain diperingkat lebih tinggi dengan mewakili negara masing-masing. Saya perhatikan Uncle Rajagopal lebih sinonim dengan pemain muda yang rata bawah 23 tahun. Betul itu hak jurulatih, tetapi saya percaya pemain-pemain senior sudah tentu berharap untuk mewakili pasukan negara. Dengan adanya 2 pasukan negara, maka akan timbul persaingan sesama mereka dan ini secara tidak langsung akan memberikan manafaat kepada bola sepak negara.Pemain seperti Indra Putera, Hairuddin Omar, Shukur, Idris Karim dan ramai lagi boleh dijadikan teman perlawanan persahabatan.

Jadual pertandingan pula haruslah diselaraskan dengan jadual perlawanan antarabangsa. Saya masih tidak faham kenapa FAM tidak menyusun perlawanan dengan baik. Baru 2 permainan dah bercuti panjang kerana ada perlawanan antarbangsa. Tidak seronok langsung. Momentem pasukan akan hilang. Apabila jadual pertandingan dilakukan dengan baik, maka skuad kebangasaan dapat menjalani latihan dengan baik.

Tadi jadual sekarang pertandingan pula.Sekarang kita menpunyai 3 atau 4 pertandingan utama di Malaysia. Liga 2 pusingan, Piala FA dan Piala Malaysia. Saya tidak ada masalah tentang Piala FA atau Piala Malaysia. Saya cuma mahu memberi pendapat saya mengenai Liga Super atau Liga M. Ketika saya masih berhingus, hanya pasukan negeri sahaja bertanding dalam liga. Hanya 1 liga sahaja. Lapan pasukan terbaik akan bertanding kalah mati untuk Piala Malaysia. Senangkan. Namum masa berubah. Boleh dikatakan hampir setiap musim baru ada sahaja peraturan yang berubah.Saya tidak tahu apa puncanya. Sampai ada peraturan jika perlawanan seri sepakan penalti akan diadakan.

Saya berpendapat, liga utama (Liga Super) kita perlukan 20 pasukan. Liga kedua (kita namakan liga ini Liga FAM) juga 20 pasukan yang disertai oleh pasukan kelab yang menjuarai liga negeri. Untuk pasukan tercorot pula kita gunakan konsep yang sama digunakan di England. 3 pasukan tercorot diturunkan ke liga FAM. 3 pasukan tercorot liga FAM pula pulang ke liga negeri masing. Manakala juara baru liga negeri akan bermain 'play off' sesama mereka merebut 3 tempat ke liga FAM. Sekadar cadangan untuk menyemarakkan lagi bola sepak Malaysia.

Panjang sungguh melodi lagu kali ini jari jemari saya pun sudah penat menari. Kita sambung tarian ini dilain kali.

Dozo Yoroshiku.

Friday, October 29, 2010

Bila Jari Menari Kembali - 29 Oktober 2010

Assalamualaikum.....

Dengan penuh kemalasan yang bersawang ditubuh badan jiwa dan raga dan hanya berbekalkan sedikit iktizam mahu menulis, maka saya gagahkan jari ini untuk menari (moga tarian tidak sumbang).

Pada saat dan ketika entry ini ditulis, saya sekeluarga secara rasminya sudah menjadi warga Shah Alam. Bertukar citarasa atau boleh kata seperti 'sirih pulang ganggang' (walaupun saya anak jati 'Merah Biru').

Sebenarnya idea datang mencurah-curah tetapi kemalasan & kesibukan mengatasi segalanya. Idea tentang buku yang dibaca, tentang bolasepak dan sebagainya. Oh ya sebelum saya terlupa, Alaf 21 akan mengadakan pesta buku di Shah Alam. Kepada semua peminat buku anda dijemput kesana.

Selain itu pada malam esok kemuncak bola sepak negara, 2 pasukan akan berentap untuk merebut piala keagungan semua, Piala Malaysia. Tahniah kepada pasukan Kelantan dan Negeri Sembilan. Mereka berjaya menghiburkan peminat bola sepak negara (terutama pasukan negeri masing2) walaupun bola sepak Malaysia masih tidak menentu hala tujunya.Saya luahkan komen saya mengenai kedua-dua pasukan ini dulu kemudian saya akan luahkan komen saya mengenai bola sepak negara yang saya cintai ini.

Pasukan yang dianggap pilihan kali ini adalah pasukan Kelantan. Mengapa ya? Pasukan Red Warrior ini adalah paling garang didalam Malaysia, memiliki jentera penyerang yang berpengalaman, pemain tengah yang bijak serta barisan pertahanan yg "keras lagi kental". Cukup seimbang. Paling saya tertarik penjaga gol mudanya. Asas penjaga gol yang dimilikinya begitu baik dan tidak mustahil akan dipanggil mewakili negara nanti. Selain itu strategi dipadang yang akan diberikan oleh B. Sathia akan jadi penentu kepada pasukan Red Worrior ini. Cuma jika kegugupan menguasai diri, maka kemenangan akan berpihak kepada pasukan Hoben Jang Hoben.

Pasukan Hoben Jang Hoben pula mempunyai kestabilan disemua posisi kecuali penyerang. Mereka kekurangan sengat disitu. Namun begitu mereka terlalu baik di bahagian tengah yang dikemudikan oleh bekas pemain 'merah biru'. Dibahagian pertahanan tidak perlu diperkatakan lagi. Gandingan terbaik di Malaysia setakat ini. Penjaga gol Negeri Sembilan juga menarik perhatian saya. Lupakan kesilapan pada separuh akhir (ramai mengatakan kesilapan) tetapi tidak kepada saya. Itu merupakan 1 keputusan berani yang diambil oleh seorang penjaga gol, bola 50-50 kata orang, cuma nasib tidak menyebelahinya. Dipandang daripada sudut positif, pengalaman sebegitu akan mematangkan beliau. Wan Jamak Wan Hassan merupakan seorang jurulatih yang cepat membaca permainan dan akan mengguna taktik-taktik yang tidak terjangkau oleh jurulatih pasukan lawan dan ini penting kerana final adalah sekali, tiada perlawanan timbal balik. Maka B. Sathia kena berhati-hati dengan taktik Negeri Sembilan nanti.

Kepada kedua-dua pasukan selamat berjaya di final nanti, andalah penyeri bola sepak Malaysia yang masih malap. Saya ada juga terjengah-jengah tentang perkembangan bola sepak negara, bagaimana FAM menjalankan tugas mereka dan bagaimana muka baru yang membarisi barisan 'kabinet' FAM. Dimana mahu saya mulakan agaknya? Bagaimana dengan kes pengantungan uncle B. Sathia pada separuh akhir yang lepas.

Saya tidak mempersoal masa pengantunggan dijalankan tetapi kenapa pendapat jurulatih dianggap 1 kesalahan? Kerana tidak melalui saluran yang betul untuk menyampaikan pendapat demi menjaga kredibiliti FAM? Sedarlah FAM kredibiliti anda sudah terhakis. Saya tidak faham dengan apa yang anda yang bijak pandai lakukan untuk bola sepak negara. Saya tahu anda dipimpim oleh sesaorang yang terlatih penuh displin tentera, tetapi tidak perlulah FAM menjadi akademi tentera. Kenapa tidak anda salahkan para wartawan yang bertanyakan pendapat itu? atau tidak perlu lagi wartawan untuk bertanya pendapat jurulatih & pengurus jika ketidakpuasan hati mereka akan menjerat mereka. Lihatlah apa yang jurulatih yang lantang memberikan pendapat mereka seperti Reduan Abdullah dan lihat FAM lakukan kepada bapa bola sepak Kedah Arwah Dato Basri. Sampai ke hari FAM masih tidak sedar akan kelemahan mereka.

Pemain bolasepak Pulau Pinang terpaksa meminjam wang daripada along untuk menyara kehidupan seharian mereka? Anda saksikanlah bertapa 'profesional' bola sepak di Malaysia. Bagaimana FAM akan mengatasi masalah ini? Ohhhhhhh!!!! Bukan masalah FAM tetapi masalah persatuan bolasepak itu sendiri. FAM senang sahaja, tidak boleh bermain dalam liga yang dianjurkan disebabkan kengkangan kewangan hukum gantung sajalah. Mudahkan. inilah yang berlaku persatuan terus bermain tetapi gaji pemain terabai. Saya kerap terfikir, bagaimana pemain mahu meberikan pemainan bermutu jika dikepala masih terfikir tentang bagaimana nak bagi anak makan & membayar ansuran bulanan.Apabila bermain sambil lewa maka pasukan tidak mendapat kejayaan maka dengan itu bola sepak negara akan hancur sampai bila-bila.

Banyak lagi masalah pada akar umbi yang perlu dikenalpasti dan diatasi pada pendangan saya. Insya Allah pendapat ikhlas saya itu akan saya komentarkan pada masa akan datang.Lihatlah kejayaan pasukan Red Warrior yang dapat menarik para penyokongnya kembali ke stadium begitu juga pasukan Kedah. Kehadiran para penyokong dapat menjana kewangan kepada pasukan dan para penyokong pula akan menyokong  jika pasukan mereka bermain dengan baik. Ini adalah mentaliti penyokong pasukan bolasepak di Malaysia dan dimana-mana jua.

Tarian jemari saya berakhir disini. Insya Allah akan bersambung nanti.

Dozo Yuroshiku

Friday, May 28, 2010

Bila Jari Menari 28 Mei 2010


Assalamualaikum

" Sebenarnya saya buat novel ini untuk golongan remaja" kata penulis buku ini En. Bahruddin Bekri kepada saya di Pesta Buku . Dialog itu terbit ketika saya meminta tandatangan beliau dinovel Adi Gempa : Evolusi. Terdetik dihati saya ini "Dah tua rupanya aku ini". Tetapi itu tidak mengapa pekara kecil.

Novel ini termasuk didalam koleksi marathon saya, sudah lama diabiskan, baru kini berpeluang untuk menarikan jari di sini. Bagaimana ceritanya? Bagus & menarik. Namun ada kekurangan dan kesilapannya. Konsep sains fiksyen yang boleh saya andaikan (pada pandangan sayalah) adunan daripada komik Hong Kong, Jepun, cerita cereka Hero.

Pada mulanya saya menjangkakan watak hero atau adiwira didalam novel ini hanyalah berkisar kepada watak Adi sahaja, namun makin lama saya membacanya makin banyak pula watak adiwira yang dipersembahkan, baik watak baik atau jahat (macam baca komik Dewata Raya sahaja).

Kisah bermula tentang keupayaan seorang budak (Adi namanya) yang berupaya untuk mengesan gempa bumi yang akan berlaku. Keupayaan yang ada pada Adi dimiliki kerana dia merupakan bahan ujikaji sebilangan bijak pandai untuk membuat senjata untuk berperang. Maka bermula daripada sinilah plot cerita berkembang.

Pelbagai lagi keistimewaan yang ada pada adiwira yang lain, pantas seperti angin, ada yang boleh mengeluarkan bebola api dan banyak lagi. Membaca novel ini tidak ubah seperti membaca komic aksi. Tahniah unutk penulis.

Namum begitu, saya berpendapat penulis tidak perlu mengwujudkan banyak watak didalam novel ini. Pelbagai kesilapan yang menganggu pembacaan saya seperti sekejap boy 1 sekejap boy 9, dan banyak lagi yang memaksa saya untuk membuka kembali muka surat sebelumnya.

Yang pasti saya menantikan kemunculan sambungan ini. Oh ya sebelum terlupa, saya sebenarnya membalas dialog diatas "Saya hanya akan membaca novel yang tidak ada kisah cinta air mata sahaja" dan berlalu untuk membeli novel yang lain.

Dozo Yuroshiku.

Saturday, May 22, 2010

Bila Jari Manari 10 April 2010


Assalamualaikum


Untuk pertama kali jari saya menari untuk tahun 2010. Lama sungguh meninggalkan rumah saya ini. Tidak kemana pun, rasa malas menyelubuhi diri saya. Apa nak jadi dengan diri saya? Teruk juga saya 'disembur' oleh Abg Web ketika kami bertemu pada pesta buku tempoh hari. Entahlah. Biarkan kisah saya disitu sahaja, kini saya kembali (Insya Allah).


Apa yang nak diceritakan ye? Rakan-rakan di RAMFC sudah pun membuat laporan tentang akitiviti RAMFC di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL), perlu ke lagi saya menulisnya? Elok juga saya ceritakan serba sedikit ataupun cerita versi saya pula.


4 Minggu Sebelum Pelancaran Novel
Saya menghubungi Kak Saadiah daripada Alaf 21 berkenan kedudukan RAMFC dan acara untuk Abg Ramlee pada pesta buku nanti pada masa itu tiada kepastian tentang kedudukan RAMFC dan acara untuk Abg Ramlee.Cuma infomasi daripada laman web RAMFC menyatakan novel baru Abg Ramlee, Cinta Sufi akan dipasarkan pada pesta buku nanti.


3 Minggu Sebelum Pelancaran Novel
Mendapat lampu hijau daripada Alaf 21 untuk bersama mereka dan Abg Ramlee pada pesta buku nanti. Pelbagai syarat yang kami perlu patuhi, namum itu bukanlah masalah besar bagi kami untuk mematuhi syarat-syarat itu.


2 Minggu Sebelum Pelancaran Novel
Saya berkesempatan ke Shah Alam dan berjaya bertemu Kak Sadiaah bersama Abg Long (President Kelab Alaf 21). Perbincangan menjurus kepada peranan RAMFC pada pesta buku dan tiba-tiba tersembul pula daripada mulut saya ini "Tidak ada pelancaran untuk novel Cinta Sufi ke kak?". "RAMFC nak buat pelancaran novel Cinta Sufi ?". Bagaikan orang yang mengantuk disorongkan bantal, saya terus bersetuju. Maka sejak hari itu terbukalah kembali rancangan Pelancaran 9 Nyawa didalam diari saya.


Persiapan Sebelum Pelancaran Novel
Sebenarnya saya lebih suka dipanggil dengan jawatan Koordinator Majlis daripada Ketua Pengarah untuk majlis pelancaran ini kerana segala perancangan & maklumat yang saya terima daripada Alaf 21 akan saya sampai kepada ahli-ahli lain melalui email dan panggilan telefon. Elle menjadi penyelaras ahli-ahli RAMFC yang bersama-sama pada pesta buku nanti. Dengan Attoks sudi menjadi pengacara, Kak Illa, Fizul & Fiza berjaya membuang rasa gemuruhan mereka untuk membaca fragmen novel, Sue dan Kak Eina yang berkerja keras untuk melariskan penjual cenderahati dan jugak kepada ahli-ahli lain yang tidak disebutkan namanya disini, terima kasih saya ucapan. Tidak lupa juga Alaf 21 yang banyak memberikan pertolongan dan juga peluang kepada RAMFC pada pesta buku kali ini.


Sehari Sebelum Pelancaran Novel (Sabtu)
Kereta saya rosak, tidak boleh dihidupkan. Saya terpaksa membiarkan rakan-rakan RAMFC menjalankan aktiviti RAMFC tanpa saya. Mood saya pun entah kemana. Kereta saya 'bernyawa' kembali pada jam 3.00 petang. Saya mengambil keputusan untuk tidak ke PWTC pada hari itu. Malamnya pula, saya berjumpa Abg Web dan tanpa sedar kami telah berborak hampir 3 jam untuk pelbagai topik. Terasa kerdil diri ini apabila bertemu dengan orang yang banyak ilmu didada. Kesedihan bertimpa pula selepas itu selepas mendapat tahu Aston Villa dibelasah 1-7 oleh Chelsea. Kejam kan?


Hari Pelancaran Novel(Ahad)
Berbekalkan semangat yang membara (dek kerana kekecewaan pada hari sabtu), seawal pagi saya telah menjejaki PWTC untuk pesta buku. Bersama team RAMFC kami membina 'cawangan' kami sendiri di pintu keluar dewan setelah mendapat kerjasama daripada Alaf 21. Alhamdulilah ada juga tempat untuk kami berkumpul dan merencana Pelancaran Novel 9 Nyawa & Cinta Sufi. Sambutan yang amat menggalakkan daripada peminat Abg Ramlee amat mengembirakan hati saya. Keseluruhan majlis berjalan dengan lancar. Alhamdulilah.


Selepas Pelancaran Novel
Alhamdulilah kali kami diraikan oleh Abg Ramlee sendiri melalui satu jamuan yang tidak akan saya lupakan sampai bila-bila dan saya juga tidak melepaskan peluang untuk mendapat tanda tangan beliau untuk kesemua koleksi novel saya. Terima kasih Abg Ramlee.Kemudian? Masa membeli belah buku. Saya bersama-sama rakan RAMFC lain kembali ke PWTC untuk membeli belah. Saya tidak membeli buku keluaran karangkraf kerana saya bakal mendapat harga 'istimewa' apabila berkunjung ke Alaf 21. Sasaran saya dan rakan-rakan adalah 'cawangan' PTS. Nama PTS kebelakangan ini amat gah, saya sendiri sebelum pesta buku sudah memiliki beberapa novel keluaran PTS seperti Kudeta Intro & Kudeta Terakhir serta novel terjemahan nukilan John Grisom dan kali ini saya tidak melepaskan peluang membeli novel terjemahan juga, novel Sherlock Holmes menjadi pilihan. Terdapat 4 siri kesemuanya dan beberapa lagi novel yang menarik hati saya.









Ulasan
Novel

Saya masih ingat lag
i pada saatnya saya mula berminat untuk membaca. Saya gemar membaca novel kanak-kanak yang ditulis oleh Enid Blyton (terjemahan didalam bahasa melayu). Saya bukan sahaja sekadar membaca malah saya begitu tertarik dengan jalan cerita yang kebanyakannya bercorak penyiasatan. 5 sekawan, 7 penyiasat dan banyak lagi banyak mempengaruhi pemikiran saya sehingga kini. Selain itu saya juga gemar membaca komic daripda jepun seperti DDS & Penyiasat Remaja (berada didalam senarai buku yang memuja Iblis) tetapi dipesta buku kali ini saya terjumpa senaskah novel alih bahasa bercorak misteri daripada penulis Jepun, Jiro Akagawa. Anda kenal? Saya baru pertama kali mendengar & tahu mengenainya pada hari itu. Bekas anggota polis yang kemudiannya menjadi penulis novel.


Pembunuhan di Universiti Hagoroma menjadi novel yang pertama saya baca diantara novel-novel yang saya borong daripada pesta buku. Saya bersyukur sangat Abg Web tidak termakan pujukan saya yang beria-ia mahu membeli novel ini, kalau tidak nasib novel ini seperti komen Abg Web terhadap novel Dr. Tuah. Kepada Abg Web, tidak perlu baca novel ini, novel ini akan membuatkan saudara menganugerahkan ‘perogol bersiri bahasa melayu’ kepada novel ini. Novel ini menggunakan bahasa melayu percakapan seharian kita dengan erti kata lain bahasa remaja sekarang. Ganjil rasanya apabila saya membaca novel yang mempunyai persekitaran negara Jepun tetapi menggunakan slanga orang Malaysia. Keseluruhan cerita ini tidaklah mengecewakan. Kepada peminat novel dan komik penyiasatan pasti biasa dangan ‘pembunuhan bilik sulit’ Cuma saya rasa perkataan ini sudah menjadi indentiti untuk penulis-penulis daripada negera matahari terbit. Namum begitu saya begitu kagum dan memberikan penghomatan kepada penulis Jepun ini kerana sentisa mempunyai idea baru dalam melaksanakan sesuatu misteri.

Mengenai jalan cerita pula, ia mengisahkan seorang pegawai polis Jepun yang tidak mempunyai jiwa untuk menjadi polis. Dia ditugaskan untuk menyiasat 1 kes pembunuhan disebuah universiti. Disinilah bermulalah pengalaman beliau menghadapi segala rintangan untuk menyelesaikan misteri ini dengan bantuan seekor kucing triwarna (apa itu? Kucing 3 warnakah?) Setiap watak saling berkait namum pada peringakat awal mungkin saya masih terpaksa menyelak kembali muka surat awalan hanya kerana nak memastikan pengenalan mengenai watak dimuka surat awalan kerana nama watak seakan-akan sama sahaja.

















Setakat hari ini, saya masihbelum membaca lagi membaca Cinta Sufi, tidak lari gunung dikejar. Melihat kepada komen-komen mereka yang sudah membacanya, rata-rata berpuas hati.


Irama tarian sudahpun sampai ke penghujung, mohon maaf jika kesumbangan dalam tarian jemari saya kali ini. Sehingga jari menari lagi

Dozo Yuroshiku



















Friday, May 21, 2010

Bila Jari Menari 21 Mei 2010

Assalamualaikum

Ruang untuk jari menari berwajah baru. Bagaimana? Tidak kisahlah bagaimana pun bentuknya asalkan ada ruang untuk jari saya ini menari.

Ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada Nain aka Frodo aka Biskut yang memberikan tunjuk ajar selama 30 minit melalui internet. Alhamdulilah inilah hasilnya. Boleh tahan kan? (Masuk bakul angkat sendiri!!!!!!). Tapi mahu membuatnya berjam-jam namun begitu satu proses pengajaran & pengalaman yang amat berguna.

Ampun dan maaf kepada pengasas RAMFC Elle, nanti Papa siapkan senarai terkini RAMFC minggu ini. Beginilah jika penyakit kemalasan datang melanda, tetapi insya allah kata mesti dikota.

Selanjur berkata tentang RAMFC, saya masih lagi sempat berkunjung ke teratak rakan-rakan RAMFC. Kak Illa aka Sang Ratu dengan kesibukan, Akim & Osh mungkin sedang sibuk dengan persiapan hari bahagia mereka (dengan pasangan masing-masing ye!!) Sue yang sedang sibuk dengan projek cendawannya dan Abg Web dengan ulasan-ulasan bernas tentang buku. Saya merindui saat bersama mereka dipermadani hijau. Mungkinkah masa itu akan berulang lagi?

Sebenarnya memang tiada idea untuk menulis tetapi rasa nak menulis, jadi saya biarkan jari jemari saya ini bermain ruangan tarian yang serba baru. Nak bercerita tentang novel ke? Ada. Saya baru menghabiskan sebuah buku pada minggu yang lepas, tetapi bukan untuk hari ini. Insya allah untuk entri yang seterus akan saya tarikan mengenai novel itu.

Pada masa yang sama saya bina satu ruang lagi untuk jari jemari menari. Kali ini ruang itu saya gelarkan 'Arena'. Arena ini akan menjadi ruang tarian jari jemari saya berbicara tentang sukan. Insya Allah. Jika ada kelapangan singgahlah disini http://zonananglearena.blogspot.com/.

Tarian jari jemari saya berhenti disini dahulu. Cadangnya mahu 'menukang' si arena pula. Sehingga bertemu lagi.

Dozo Yuroshiku 

Thursday, May 13, 2010

Bila Jari Menari 13 Mei 2010

Assalamualaikum


Jari saya bagaikan tidak sabar-sabar mahu menari kali ini. Seperti yang diberitahu sebelum ini, saya masih lagi didalam marathon novel. Masih ada lagi 3 novel yang perlu saya langsaikan sebelum membeli novel pilihan yang lain. Kali ini saya akan meluahkan perasaan saya terhadap novel yang baru habis saya baca.

Penulis : Mohamad Kholid Hamzah
Harga: RM 19.00 / RM 21.00
ISBN-13: 978-983-3604-59-3
Tarikh Terbit: 24 Dec 2008
Jumlah Muka Surat : 288
"Satu jeritan panjang, mengerikan, memecahkan kesunyian hutan serentak dengan cakupan maut gigi-gigi tajam arapaimas menerobos tubuh Ghazali yang kurus itu. Hutan paya ini sudah menyaksikan mangsa keganasan kekeliruan alam. Janji Ghazali pada Pencipta sudah tiba. Bukan maut di ranjang ataupun di jalan raya, tetapi maut di rahang ganas arapaimas yang menyiat-nyiat dagingnya." Wong Chai melepaskan sepasang ikan hiasan ke Sungai Tengi. Sepuluh tahun kemudian, penduduk kampung gempar apabila ternakan hilang dan seorang anggota bomba yang memadam kebakaran hutan diserang binatang liar di sungai menyebabkan kakinya dipotong. Mereka menjejak binatang liar itu, hanya untuk berhadapan dengan maut!


Komen saya :


"Tiada kata secantik bahasa". Bagaimana Karam Singh Walia boleh terkenal?(Betulkah ejaannya ini?) Dia terkenal dengan bahasa-bahasa perumpamaan yang asing ditelinga kita bukan? Novel ini juga menyajikan perumpamaan yang asing ditelinga saya. Tiba-tiba saya menjadi tertarik dengan novel ini. Bukan kerana ikan arapaimas yang menganas, bukan kerana pecintaan berlainan agama tetapi kerana bahasa perumpamaan yang digunakan.


Sepanjang 29 bab didalam novel ini, akan ada ungkapan perumpamaan yang biasa didengar dan tidak pernah didengar (kalau Sue tahu ini, mahu dia gelak guling-guling kat padang hoki). Kagum sungguh saya dengan penulis dan tahniah untuk PTS dan penulis juga kerana berjaya menghasilkan novel yang berkualiti seperti ini.


Disamping itu, terdapat perumpamaan yang diselitkan didalam dialog-dialog didalam novel ini. Saya maafkan sahaja dialog perumpamaan yang diluahakan oleh orang yang tidak berpendidikan tinggi, hilangkan kejanggalan mendengar orang berbangsa cina mengungkapan perumpamaan yang tidak biasa dihalwa telinga anda dan bersedialah dengan bahasa-bahasa yang saya sifatkan indah dihalwa telinga saya. Mahukah anda tahu apakah perumpahaan yang saya maksudkan itu? Ini adalah diantaranya :

1. Bagai pelita kehabisan minyak
2. Mujur tidak berbunyi, malang tidak berbau
3. Awal dibuat akhir diingat
4. Duduk meraut ranjau, tegak meninjau jarak
5. Terapung sama hanyut, terendam sama basah
6. Satu hilang kedua terbilang
7. Ombak kedengaran pasir tidak kelihatan
8. Jauh dihujung jari, dekat dihujung kuku
9. Hilang dicari, terapung direnangi, terbenam diselami
10. Duduk seorang bersempit-sempit, duduk bersama bersenang-senang

Menarikkan? Selamat Membaca


Tahniah untuk pasukan Chelsea kerana berjaya merangkul kejuaraan EPL. Kita akan bertemu lagi pada musim akan datang. Sebelum itu Piala Dunia di Afrika Selatan 2010. Belum ada keinginan mahu menulis berkenaan piala dunia lagi, namun pasukan pilihan saya adalah England. Cukuplah cerita bola sepak untuk kali ini.(sambil menjeling kepada Nain yang masih menangis lagi sebab Man Utd tidak menang EPL)



Pasa ketika jari saya menari disini, pasukan badminton dan pasukan hoki Malaysia mencatat kejayaan gemilang semalam. Pasukan badminton negara seperti biasa suka membuatkan peminatnya sakit jantung dengan aksi turun naik dan dramatik. Aksi menentang pasukan Denmark adalah lebih baik daripada aksi longgar ketika pasukan Jepun. Tuah ketika undian dapat mengelakan pasukan Malaysia daripada bertemu pasukan China disuku akhir. Selamat berjaya diseparuh akhir. Saya menjangkakan pasukan Malaysia akan tumbang namum begitu jauh dihati saya mengharapkan mereka akan berjaya.


Pasukan hoki pula menang bergaya ke atas pasukan India 5-2. Sukan hoki ini saya sifatkan sukan menidakkan logik fikiran. Manakan tidak, pasukan yang jauh lebih hebat daripada pasukan Malaysia terpaksa mengigit jari untuk menumpaskan pasukan India tetapi pasukan negara menang dengan bergaya saya ulangi BERGAYA, tahniah saya ucapkan dan teruskan perjuangan anda semua.


Kepada peminat sukan negara, tunjukanlah kesetiaan yang tidak berbelah bagi kepada pasukan negara kerana mereka mewakili ataupun menanggung segala harapan jutaan rakyat malaysia. Kita kenalah bersama-sama mereka pada ketika mereka diatas atau pun dibawah. Selamat berjaya untuk semua.


Sehingga jari menari lagi..


Dozo Yoroshiku