Monday, July 27, 2009

Bila Jari Menari 28 July 09


Assalamualaikum..

Kali ni jari ku menari lagi... tapi kali ini perasaan aku rasa tidak berape tenteram dengan satu keadaan yang berlaku minggu lepas. Satu keadaan dimana aku rasa salah faham telah berlaku. Satu keadaan yang aku rasa tidak patut berlaku. Satu keadaan yang aku rasa aku dipihak yang benar.

Lantas membuatkan aku berfikir sejenak, untuk mencari dimana silap nyer. Kaedah yang hampir sama dengan kerja yang aku buat seharian di ofis. Tetapi kenape aku bersusah payah nak memikirkan benda ni? Sebab aku malas & bosan nak membawa perasaan yang sebegini kemane-mane & aku nak bertangungjawab atas ape yang sudah berlaku.

Kepada yang memahami, paham-pahamkan lah dan kepada yang tidak memahami, baca sahaja la. Setelah puas aku berfikir aku dpt jawaban utk diri aku dan aku puas hati. Namun x perlu la aku luahkan disini sbb itu hanya kelegaan perasaan aku. Ape yg aku nak tulis ni ade la tentang sesuatu yang tidak dapat sekolah atau universiti berikan kepada anak murid nyer iaitu PENGALAMAN.

Ungkapan lebih dulu makan garam amat sesuai dgn pengalaman. Pengalaman x mungkin dapat dipelajari disekolah2... x mungkin dapat kalau hanya bersama teman sebaya sahaja. Pengalaman ade la sesuatu pengajaran yang akan kita dapat dalam kehidupan seharian. Satu keadaan yang membolehkan kita membuat garis panduan utk membuat keputusan pada masa akan datang. Tetapi siapa yang ade pengalaman?

Pada aku org yang sudah lama hidup nyer mempunyai banyak pengalaman. Pengalaman tentang hidup, tentang keje seharian sampai la ke kisah munakahat. Aku rasa beruntung dengan cara aku membasar. Aku dibesarkan dgn org dewasa disekeliling aku. Mereka membantu aku menjadi dewasa lebih awal. Mereka mengajar aku ape yg akau x patut tau dalam usia aku.

Bersama mereka aku belajar & menyedarkan aku byk pekara, antara nyer menghormati orang yang lebih tua, menghormati pandangan orang lain, memahami satu benda terlebih dahulu dan macam-macam lagi. Itu la yang menjadi pengangan aku bila aku berdikari, menjadi anak rantau, bila aku bergaul dengan org lain & bila aku berkeluarga.

Kejadian minggu lepas pada pendapat aku banyak berkait dengan pengalaman. Aku mmg rasa sedih pekara sebegini berlaku namun ape daya aku untuk menghalang nyer. Jadi hidup mesti diterus kan... Pandai-pandai lah memilih kawan-kawan.... Berpijak lah di bumi yang nyata... Sentiasa la berfikir bahawa ade org yang lebih susah daripada kita... Berusaha la memandang pandangan org lain daripada sudut berbeza... Dapatkan penghargaan drpda org lain dgn cara tersendiri... Hentikankan mengutarakan benda2 yang remeh temeh ni.... Jika mahu diri dihormati belajar menghormati orang lain... Jangan hati tu terlalu lembik & lembut kerana cabaran dunia skrg hati yang lembut & lembik ni sering menjadi mangsa.... dan yang penting... Carilah Identiti diri sendiri........

Terima kasih kerana membaca... suka atau tidak suka.... bukan masalah aku... berani x berani bergantung kepada pendapat masing-masing... Nak berdepan atau tidak bukan persoalan.. Aku rasa aku berani bila mengeluarkan pendapat aku... aku berani memikul tanggujawab atas ape yg aku buat... dan aku berani nak berdepan dgn sesiapa sahaja... kerana pada aku Berani Kerana Benar Takut Kerana Salah.... & aku yang masih tidak banyak pengalaman ni masih mencari pengalaman yang baru & keadaan yang berlaku pada minggu lepas dah pun aku jadikan pengalaman untuk aku....

Sehingga Jari Menari Lagi....

Assalamualaikum...

ps: Al Fatihah utk Arwah Yasmin Ahmad & Takziah utk keluarganyer...
Cara arwah yg tidak kisah ape org lain kata sentiasa menjadi inspirasi hidup ku...

No comments:

Post a Comment