Thursday, May 13, 2010

Bila Jari Menari 13 Mei 2010

Assalamualaikum


Jari saya bagaikan tidak sabar-sabar mahu menari kali ini. Seperti yang diberitahu sebelum ini, saya masih lagi didalam marathon novel. Masih ada lagi 3 novel yang perlu saya langsaikan sebelum membeli novel pilihan yang lain. Kali ini saya akan meluahkan perasaan saya terhadap novel yang baru habis saya baca.

Penulis : Mohamad Kholid Hamzah
Harga: RM 19.00 / RM 21.00
ISBN-13: 978-983-3604-59-3
Tarikh Terbit: 24 Dec 2008
Jumlah Muka Surat : 288
"Satu jeritan panjang, mengerikan, memecahkan kesunyian hutan serentak dengan cakupan maut gigi-gigi tajam arapaimas menerobos tubuh Ghazali yang kurus itu. Hutan paya ini sudah menyaksikan mangsa keganasan kekeliruan alam. Janji Ghazali pada Pencipta sudah tiba. Bukan maut di ranjang ataupun di jalan raya, tetapi maut di rahang ganas arapaimas yang menyiat-nyiat dagingnya." Wong Chai melepaskan sepasang ikan hiasan ke Sungai Tengi. Sepuluh tahun kemudian, penduduk kampung gempar apabila ternakan hilang dan seorang anggota bomba yang memadam kebakaran hutan diserang binatang liar di sungai menyebabkan kakinya dipotong. Mereka menjejak binatang liar itu, hanya untuk berhadapan dengan maut!


Komen saya :


"Tiada kata secantik bahasa". Bagaimana Karam Singh Walia boleh terkenal?(Betulkah ejaannya ini?) Dia terkenal dengan bahasa-bahasa perumpamaan yang asing ditelinga kita bukan? Novel ini juga menyajikan perumpamaan yang asing ditelinga saya. Tiba-tiba saya menjadi tertarik dengan novel ini. Bukan kerana ikan arapaimas yang menganas, bukan kerana pecintaan berlainan agama tetapi kerana bahasa perumpamaan yang digunakan.


Sepanjang 29 bab didalam novel ini, akan ada ungkapan perumpamaan yang biasa didengar dan tidak pernah didengar (kalau Sue tahu ini, mahu dia gelak guling-guling kat padang hoki). Kagum sungguh saya dengan penulis dan tahniah untuk PTS dan penulis juga kerana berjaya menghasilkan novel yang berkualiti seperti ini.


Disamping itu, terdapat perumpamaan yang diselitkan didalam dialog-dialog didalam novel ini. Saya maafkan sahaja dialog perumpamaan yang diluahakan oleh orang yang tidak berpendidikan tinggi, hilangkan kejanggalan mendengar orang berbangsa cina mengungkapan perumpamaan yang tidak biasa dihalwa telinga anda dan bersedialah dengan bahasa-bahasa yang saya sifatkan indah dihalwa telinga saya. Mahukah anda tahu apakah perumpahaan yang saya maksudkan itu? Ini adalah diantaranya :

1. Bagai pelita kehabisan minyak
2. Mujur tidak berbunyi, malang tidak berbau
3. Awal dibuat akhir diingat
4. Duduk meraut ranjau, tegak meninjau jarak
5. Terapung sama hanyut, terendam sama basah
6. Satu hilang kedua terbilang
7. Ombak kedengaran pasir tidak kelihatan
8. Jauh dihujung jari, dekat dihujung kuku
9. Hilang dicari, terapung direnangi, terbenam diselami
10. Duduk seorang bersempit-sempit, duduk bersama bersenang-senang

Menarikkan? Selamat Membaca


Tahniah untuk pasukan Chelsea kerana berjaya merangkul kejuaraan EPL. Kita akan bertemu lagi pada musim akan datang. Sebelum itu Piala Dunia di Afrika Selatan 2010. Belum ada keinginan mahu menulis berkenaan piala dunia lagi, namun pasukan pilihan saya adalah England. Cukuplah cerita bola sepak untuk kali ini.(sambil menjeling kepada Nain yang masih menangis lagi sebab Man Utd tidak menang EPL)



Pasa ketika jari saya menari disini, pasukan badminton dan pasukan hoki Malaysia mencatat kejayaan gemilang semalam. Pasukan badminton negara seperti biasa suka membuatkan peminatnya sakit jantung dengan aksi turun naik dan dramatik. Aksi menentang pasukan Denmark adalah lebih baik daripada aksi longgar ketika pasukan Jepun. Tuah ketika undian dapat mengelakan pasukan Malaysia daripada bertemu pasukan China disuku akhir. Selamat berjaya diseparuh akhir. Saya menjangkakan pasukan Malaysia akan tumbang namum begitu jauh dihati saya mengharapkan mereka akan berjaya.


Pasukan hoki pula menang bergaya ke atas pasukan India 5-2. Sukan hoki ini saya sifatkan sukan menidakkan logik fikiran. Manakan tidak, pasukan yang jauh lebih hebat daripada pasukan Malaysia terpaksa mengigit jari untuk menumpaskan pasukan India tetapi pasukan negara menang dengan bergaya saya ulangi BERGAYA, tahniah saya ucapkan dan teruskan perjuangan anda semua.


Kepada peminat sukan negara, tunjukanlah kesetiaan yang tidak berbelah bagi kepada pasukan negara kerana mereka mewakili ataupun menanggung segala harapan jutaan rakyat malaysia. Kita kenalah bersama-sama mereka pada ketika mereka diatas atau pun dibawah. Selamat berjaya untuk semua.


Sehingga jari menari lagi..


Dozo Yoroshiku




4 comments:

  1. hehehe...rajin wat ulasan nampak...ahaksss...Rahang Maut x beli..Kak Illa yang beli..Sue beli Pelaburan Hitam jek..belum baca lagi. Ada 3 novel belum baca.

    sukan kat Malaysia nie mana ada yang x bikin org sakit jantung papa...biasalah...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Sue..

    Nak kembali menulis la Sue.. Idea x de.. so ini jelah yg leh Papa wat...

    Layan la Rahang Maut.. best... 3 kali best drpd buku geografi tingkatan 3

    ReplyDelete
  3. best tak ini buku???? kalau best mau rembat

    lagik 1.. yang RAMFC Angle tuh semua peminat abg ramlee punya buku ker??

    ReplyDelete
  4. terima kasih sudi membaca Rahang Maut...

    ReplyDelete